Wijnproeverij of salesparty?

Wijnproeverij op locatie

‘Gratis wijnproeverij op locatie!’, ‘Bied op een wijnproeverij en bespaar tot 70%!’ Google op ‘wijnproeverij’ en dit soort aanbiedingen vliegen je om de oren. Ik leg graag uit wat het verschil is tussen een wijnproeverij als leerzame beleving en een wijnproeverij gericht op de verkoop.

De definitie

De verwarring begint al bij de definitie van het woord ‘wijnproeverij’. Het Nederlands woordenboek legt dit begrip als volgt uit:

  1. handeling van wijn op smaak, aroma, kleur enz. te beoordelen; het proeven van wijn.
  2. bijeenkomst georganiseerd om wijn te proeven; gelegenheid waarop men wijn kan proeven.

Wijnproeverij als leerzame beleving

In de eerste definitie lees je dat het draait om kennis over wijn en wijnproeven. Het doel is om wijn op kwaliteit te beoordelen, het (her)kennen van smaakvoorkeuren, druivenrassen of gebieden. Tijdens professionele wijnproeverijen wordt er niet alleen wijn geschonken, maar ook kennis. Zodat je weet hoe je wijn moet beoordelen en niet ‘verdrinkt’ in de complexe en veelzijdige wijnwereld. De begeleider heeft vaak opleidingen gevolgd tot vinoloog en/of sommelier en heeft veel kennis van wijn in het algemeen en van wijn-spijscombinaties. Kennis delen en het schenken van diverse, goede wijnen kost geld en zal dus nooit voor bodemprijzen worden aangeboden.  

Wijnproeverij als salesparty

In de tweede definitie van het woord ‘wijnproeverij’ staat letterlijk dat deze bijeenkomst wordt georganiseerd om wijn te proeven. Waarom? Om zoveel mogelijk flessen wijn aan jou te verkopen. Handig, als je niet precies weet wat jouw smaak is, of als je eens iets anders wilt proberen. Maar heb niet de illusie dat je ook iets leert over wijn tijdens zo’n salesparty. Dit zijn vaak de aanbieders die op internet en via veilingsites gratis wijnproeverijen aanbieden of tegen bodemprijzen. Logisch, dat kunnen ze ook, want ze schenken je geen of weinig kennis en moeten het van de verkoop hebben. Dat daarbij vaak push-sales (mijn definitie van het opdringerig pushen om veel te kopen) wordt toegepast, staat mij persoonlijk een beetje tegen.

Wijnproeverij bij een wijnspeciaalzaak

Een aantal keer per jaar organiseren wijnspeciaalzaken een inloopproeverij. Er staat dan een groot deel van hun wijnassortiment open om te proeven. Vaak vergezeld van wat lekkere hapjes en mooie aanbiedingen. Je betaalt meestal een klein bedrag als entree, maar dat is verwaarloosbaar ten opzichte van alle wijnen die je kunt proeven. Zo’n inloopproeverij draait in eerste instantie niet om het overbrengen van wijnkennis, maar er werken wel mensen die er verstand van hebben. Dus je kunt er altijd terecht met vragen of voor goed advies.

Wat doet Vinolove?

Laat ik dit voorop stellen, het maakt mij echt niet uit voor welk type wijnproeverij jij gaat. Je kent de verschillen nu en weet dus in het vervolg wat voor wijnproeverij je boekt. Vinolove geeft uitsluitend wijnproeverijen van het eerste soort. Oftewel: vanuit mijn kennis en passie leer ik je wijnproeven in een gezellige, informele setting. Al dan niet met bijpassende amuse-hapjes (dus niet gewoon een borrelplank met kaas en worst, tenzij jij daar om vraagt). Flessen wijn kopen mag altijd, maar het hoeft niet. Wil je meer informatie over een wijnproeverij van Vinolove? Check www.vinolove.nl even.

Volg me

Blijf op de hoogte van mijn avonturen en nieuwe blogs over wijn. Dat kan via Facebook of Instagram. Wil je een reactie achterlaten? Dat vind ik superleuk! Graag dus.

Over mij

Ik ben Sandra Everts, eigenaar van vinolove.nl en ik geef wijnproeverijen aan huis en op bedrijfslocaties. Ik schrijf over wijn, wijnproeverijen en mijn wijnavonturen. Open, eerlijk, persoonlijk en met een vleugje humor. Je leest hier meer over mij

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *